ELS PEUS DEL CORREDOR són com les rodes d’un cotxe. De la seva cura i atenció dependrà una bona cursa i l’entrenament.

Consells per mantenir els peus en forma

Abans de la cursa

  • Convé hidratar el peu amb alguna crema amb urea, amb una aplicació després del bany o dutxa sol ser suficient.
  • Si tens molta sudoració en els peus has de neutralitzar l’excés amb alguns pols específics, aplicant-los entre peu i mitjó i entre mitjó i sabatilla. Evitar l’ús de sabatilles com a calçat de cada dia i assecar bé el peu després de la dutxa.
  • Talla’t les ungles rectes, evitant arestes que poden danyar-te els dits contigus, llimant bé les vores. Si no en saps seria important aprendre a tallar les ungles adequadament seguint les instruccions d’un podòleg o que ho faci ell.
  • És millor tallar les ungles uns dies abans d’una competició o cursa important.
  • Si tens qualsevol tipus de transtorn en el peu (a la pell, ungles, articulacions, lligaments, etc.) és imprescindible que et posis en mans d’un podòleg esportiu que revisi els teus peus i els deixi en les millors condicions possibles per afrontar la prova.
  • Recorda que els estiraments de peus també són importants en l’entrenament. Sobre tot, cal fer estiraments dels turmells i els dits.
  • Canvia freqüentment els mitjons, per uns de nous. Així no es faran arrugues, males olors i mantindran les seves qualitats de transpiració.
  • Si la formació de durícies és de forma normal, és a dir en les vores exteriors del peu, o els talons, un lleuger polit amb una llima i una mica de crema hidratant és suficient.
  • Procura que els teus entrenaments intentin donar prioritat al següent ordre de superfícies: herba, sorra, asfalt.

 

El dia de la cursa

  • No experimentar amb sabatilles ni mitjons nous, fes servir les que ja estiguin rodades.
  • Utilitza mitjons de coolmax, de fibra natural o similar per expulsar la sudoració.
  • Utilitza mitjons amb la costura per fora
  • Col·loca ‘t apòsits hidrocoloides (tipus Compeed) en zones de frec. Prevenen l’aparició de butllofes.
  • Col·loca’t vaselina entre els dits dels peus per evitar frecs.
  • Revisar el cordó de la sabatilla que estigui en bon estat i fer una bona llaçada just abans de la sortida.

Després de la cursa

  • El peu, molt més que la resta del cos, ha patit un gran desgast i multitud d’agressions, procura fer estiraments incloent també els peus. Si estan molt cansats posa’ls en aigua freda.
  • Si després de la cursa observes algun tipus d’alteració de la pell, en les ungles o han aparegut dolors al peu, genoll, etc. pensa si pot tenir una relació amb l’activitat feta i visita al podòleg esportiu.

 

AMPOLLES

Una mínima ampolla pot generar un canvi de trepitjada i un ajust total de suports del cos.

Perquè una ampolla es desenvolupi, podem afirmar que hi ha d’haver TRES factors:

Fregament + Humitat + Calor

Amb aquest raonament, si eliminem qualsevol d’aquests factors, serà més difícil que les butllofes es desenvolupin, per no dir impossible.

Així, per combatre el fregament podem utilitzar mitjons senzills o de doble capa, lubricants, pols o una bona protecció amb cinta.

Per a la humitat hi ha mitjons amb característiques particulars o fins i tot pols anti-humitat

La calor la podem combatre amb calçat adequat, l’ús de guetres quan cal, i no indiscriminadament.

 

REPARAR AMPOLLES

Per aconseguir-ho, el sistema clàssic és l’ús de pell artificial, que esmorteeix la pressió en l’ampolla i protegeix de la possible infecció.

Si l’ampolla té líquid, l’ideal és buidar per reduir la pressió, però amb un forat relativament petit, ja que no convé que la pell se separi perquè ens protegeix i ens serveix per a esmorteir.

Per buidar, també està el conegut mètode de “cosir” l’ampolla amb agulla i fil, de manera que aquest fil serveix d’escapament del líquid i no es tanca el forat, el problema d’aquest controvertit mètode és que a través del fil poden entrar bacteris i produir una infecció no desitjada.

Si l’ampolla té sang o el líquid no és clar, és un senyal d’infecció i hem d’extremar les cures. L’aplicació d’una pomada antibiòtica pot ajudar considerablement.

Hi ha molts mètodes de reparar butllofes, tants com corredors, i munts de productes que podem utilitzar, la meva recomanació és que si tenim un mètode que funciona per a nosaltres, cal seguir usant-lo, fins que no funcioni, ….. que en buscarem un altre.

Si no és així, posar-nos en mans d’un especialista és la millor opció, i que sigui el que ens ensenyi.

 

Informació de :

http://www.nlmt.com

http://www.ultrarun.es